Adverteren in Google Ads

Als je begint met een nieuwe site wil je natuurlijk niets liever dan dat er veel bezoekers komen en dat daaruit weer nieuwe klanten ontstaan. Maar de werkelijkheid is niet zo vriendelijk en de kans is groot dat je in de eerste maanden heel weinig bezoekers trekt. Hoe kan je er dan toch voor zorgen dat meer mensen jouw website kunnen vinden en geïnteresseerd raken in jouw product of dienst?
Naast veel content plaatsen en delen op sociale media zou je kunnen overwegen om jouw website te promoten via Google Ads (voorheen Adwords). Hiermee probeer je dat jouw site bovenin de zoekresultaten in Google terechtkomt. Ik zeg met name proberen, want zo eenvoudig en vanzelfsprekend is het niet.

Google Ads logo

Je hoort vaak jubelverhalen van mensen die dankzij adverteren in Google binnen enkele weken een vermogen konden verdienen. Maar dat is logisch, je hoort alleen de succes stories; de pogingen waar het niets opleverde houdt men angstvallig stil. Toch zal het wel mogelijk moeten zijn om een succesvolle advertentie-actie op te zetten via Google Ads, want als het niet zou werken zou niemand meer geld spenderen aan deze techniek.

Om uit te vinden of en hoe het werkt hebben wij zelf maar eens een campagne opgezet. Het doel is om meer bezoek naar de website te krijgen, in de hoop dat een deel van dat bezoek uiteindelijk resulteert in omzet. In dit blog zal op regelmatige momenten verslag worden gedaan van de acties en de resultaten. We zullen open zijn over de aantallen en de bedragen. Mogelijk levert de eerste campagne nauwelijks iets op en dan kijken we of het beter gaat met bijv. andere zoekwoorden. De campagne is op 7 juli 2020 van start gegaan.

Aanmelden

Om gebruik te maken van Google Ads is het noodzakelijk dat je een Google account hebt. Na ingelogd te zijn kan je eenvoudig het stappenplan van Google Ads volgen. Je begint met het aanmaken van een nieuwe campagne. De eerste vraag is wat jouw doel is; in mijn geval was dat meer websiteverkopen of aanmeldingen genereren.

Bij de volgende vraag geef je aan voor welk bedrijf je wilt adverteren. Als het goed is heb je ooit een keer in Google een bedrijf aangemaakt, of is het verbonden aan het Google account. Zo niet, dan kan je er nu ook een aanmaken.

Daarna vraagt Google Ads waar jouw klanten zich bevinden. Je kan heel specifiek zijn in steden of landen, maar je kan ook een straal rond jouw bedrijf instellen. Natuurlijk moet dan wel het adres bekend zijn, maar dat is ook al gekoppeld aan jouw bedrijf.

Zoekwoorden

In de advertentie geef je een aantal zoekwoorden op. Zodra iemand een zoekopdracht in Google opgeeft die matcht met jouw zoekwoorden kan jouw advertentie getoond worden. Ik zeg met name “kan” omdat het niet gegarandeerd is dat het ook zo is, want Google hanteert verschillende criteria om te bepalen of jouw advertentie op de eerste pagina terecht komt. Daarbij wordt ook gekeken naar de inhoud van de website en de relevantie, maar er zijn nog veel meer factoren die van belang zijn. Welke dat zijn maakt Google helaas niet bekend en er kan alleen maar naar gegist worden.
In eerste instantie is gekozen voor de volgende zoekwoorden:

  • online coaching
  • hulp Joomla en hulp WordPress
  • hulp website
  • ondersteuning website Rotterdam

Later heb ik “Rotterdam” toegevoegd aan de eerste zoekwoorden, om iets specifieker te zijn. Je kan natuurlijk meer zoekwoorden opgeven, maar dan zal de campagne ook weer duurder worden. En bovendien kunnen we eerst eens kijken welke zoekwoorden resulteren in een klik. Als regio is Nederland opgegeven, maar Rotterdam had ook gekund.

Advertentie

De volgende stap betreft het opstellen van de advertentie. Door het invullen van de 3 kopregels en 2 beschrijvende regels kan je hier zelf de advertentie samenstellen. Realtime wordt het resultaat getoond zoals uiteindelijk in Google getoond wordt. Het is belangrijk dat je hier zorgvuldig te werk gaat, omdat jouw advertentie positief moet opvallen tussen alle andere advertenties.
Let ook goed op naar welke webpagina gelinkt wordt; hier komt de bezoeker terecht na een klik op de advertentie. De pagina moet aansluiten bij de tekst in de advertentie.

Budget

Nu kom je bij de volgende stap terecht bij het minst leuke deel: het instellen van het budget. M.a.w. wat gaat het jou kosten. Google bepaalt 3 mogelijke budgetten op basis van de eerder opgegeven zoekwoorden. Sommige zoekwoorden zijn duurder dan andere en door hiermee te spelen kan je zelf wat sturen in de kosten. De getoonde kosten zijn per dag en maximaal per maand. Er worden alleen kosten in rekening gebracht als iemand op de advertentie klikt, en dus op jouw website terecht komt. Google geeft aan hoeveel kliks er per maand verwacht worden.

Nu is de advertentie klaar en moet deze door Google geverifieerd worden. Dat duurt enkele uren, tot een dag, en dan staat jouw advertentie klaar. Nu begint het grote wachten op de grote hoeveelheden bezoekers. Tenminste, dat hoop je natuurlijk, maar in de praktijk zal het best wel tegenvallen. Het is belangrijk dat je iedere dag in het dashboard van Google Ads kijkt naar de voortgang. Hoeveel kliks en vertoningen zijn er geweest, hoe is het verloop. Eventueel pas je wat aan en kijk je of je daarmee de resultaten kan verbeteren.

Zit je niet te wachten op extra werk om dit allemaal zelf uit te zoeken, neem dan eens contact met ons op. Wij zijn helpen je graag met het verbeteren van jouw website.