Is jouw webpagina geïndexeerd?
Een pagina van jouw website kan alleen gevonden worden al deze is geïndexeerd. Dat betekent dat een zoekmachine, zoals Google, jouw pagina heeft bekeken en opgenomen in de database. Pas dan heb je kans dat die pagina gevonden wordt als iemand een zoekactie via Google uitvoert.
Indexeren wil zeggen dat de zoekmachine naar jouw pagina heeft gekeken en de belangrijkste informatie heeft verzameld, zoals het volledige adres (URL), de titel, de korte omschrijving, etc. Lees daar ook over in Google en jouw website. Jij hebt hier voldoende invloed op de wijze waarop jouw pagina gepresenteerd wordt in Google, dus benut deze mogelijkheden dan ook volledig. Je kan je ook eens verdiepen in Content Marketing, omdat jij je hiermee echt gaat richten op jouw doelgroep. En het mooie is dat het jou geen geld kost, alleen maar tijd.
Om te controleren of een pagina is opgenomen in de database van Google kan je een kijkje nemen in Google Search Console. Als je daar de URL van een pagina invoert (wel eerst aanmelden met jouw Google account) krijg je meteen te zien of jouw pagina geïndexeerd is. Je ziet ook of de pagina geschikt wordt geacht voor een mobiel device, hetgeen tegenwoordig erg belangrijk is.
Indien de pagina niet geïndexeerd blijkt te zijn, kan je op hetzelfde scherm meteen een indexering aanvragen. Op dit moment van schrijven was dat echter niet mogelijk: alle indexeerverzoeken waren opgeschort. De reden volgens Google was een update van de software, maar daar nemen ze dan wel flink de tijd voor. Als alternatief kan je wel een sitemap indienen, hetgeen een zelfde resultaat heeft. Want wat jij wilt is ervoor zorgen dat alle pagina’s van jouw website geïndexeerd zijn.
Om de resultaten en gevolgen te testen is er een dummy pagina aangemaakt, met alleen maar lorem ipsum tekst, aangevuld met een aantal zoekwoorden. Het idee kwam uit een podcast van Klik Proces en het leek mij wel leuk om het ook eens te proberen. De pagina zelf is niet opgenomen in de menustructuur van de website en de enige link er naar toe staat in dit blog artikel. Over een aantal weken gaan we kijken wat de resultaten zijn. Is de pagina dan geïndexeerd en hoe ziet het resultaat er in Google uit? En mogelijk nog belangrijker: wordt de pagina gevonden door Google en komen er bezoekers?