Geef jouw site een sitemap

Een sitemap kan van groot belang zijn voor jouw website. Voor een zoekmachine zoals Google bevat een sitemap de structuur van jouw site. En als bijkomend voordeel kan je via die sitemap Google snel op de hoogte brengen van alle pagina’s van de site.

Maar wat is dan een sitemap? In feite is het niet meer dan een lijst met alle pagina’s van jouw website in een bepaald formaat (XML). Je kan het ook zien als een wegenkaart van jouw website. Deze lijst is heeft een bepaalde opmaak en kan daardoor snel gelezen worden. Zodra een nieuwe pagina wordt toegevoegd, of je verwijdert een pagina, wordt deze lijst meteen aangepast.

Als een zoekmachine jouw site indexeert, loopt de robot alle gekoppelde pagina’s af. Die koppeling kan een menu-item zijn, maar ook een link van de ene naar de andere pagina. Maar als jouw website pagina’s bevat die niet, of via een lange weg, aan elkaar gekoppeld zijn, zal de zoekrobot die content ook niet of slecht kunnen vinden. Een sitemap kan dit dan voorkomen.

Van iedere pagina op jouw site kan je aangeven dat die wel of niet door een zoekmachine geïndexeerd mag worden. Zodra je kiest voor niet indexeren (noindex) zal de pagina ook niet genoemd worden in de sitemap.

Een goede sitemap bevat ook per pagina een datum en tijdstip. Dit is het moment waarop de pagina voor het laatst gewijzigd is en dat kan dan weer voor Google een indicatie zijn dat de content aangepast is en dat een hernieuwde indexatie nodig is.

Zodra jouw nieuwe site online komt wil je er natuurlijk voor zorgen dat Google de website kan vinden. Je kan wachten totdat de Google robot langskomt, maar je kan ook zelf actie ondernemen. Ga daarvoor naar Google Search Console en selecteer de juiste website. Vervolgens kan je daar de sitemap opgeven en zal Google deze na enige tijd verwerken. Het resultaat kan je controleren via de optie URL-inspectie. Daar kan je lezen wanneer de betreffende pagina geïndexeerd is.