Google en jouw website

Overal kan je lezen over allerlei technieken om beter in Google te kunnen scoren en daarbij worden af en toe de vreemdste technieken genoemd. Voor een leek is het soms niet meer te begrijpen wat er nu eigenlijk gebeurt. Daarom hier in Jip-en-Janneke-taal kort uitgelegd hoe Google ongeveer werkt.

Als iemand iets opzoekt op internet kijkt de Google in zijn grote database en probeert op basis van de opgegeven woorden een aantal resultaten te tonen die het beste antwoord zouden moeten zijn op de vraag. Daarvoor struinen zgn. bots het internet af op zoek naar websites. Eenmaal aangekomen bij een site probeert de bot de informatie van alle pagina’s te indexeren. Dit houdt in dat Google per pagina de belangrijkste informatie probeert te vinden en kijkt naar titels, plaatjes koppelingen, etc. Al deze informatie verwerkt Google tot verschillende indexwaardes voor hun eigen database.

Indexeren van webpagina

Zodra iemand een zoekwoord, of meerdere zoekwoorden, heeft ingevuld, probeert Google het best passende antwoord te vinden. Vergelijk dit met het zoeken in de index van een boek. Dit zal echter resulteren in meerdere resultaten, wellicht wel duizenden. Maar Google doet nog meer: het kijkt ook naar de waardering die het aan een webpagina heeft gegeven. Die waardering wordt bepaald door de kwaliteit van de tekst, de structuur ervan, links naar interne en externe webpagina’s, hoeveel externe sites naar die pagina verwijzen, geschikt voor mobiele apparatuur, etc., etc. Er zijn enorm veel factoren die uiteindelijk bepalen hoe hoog jouw pagina scoort in de zoekresultaten.

Een zoekrobot zoals die van Google en Bing ziet jouw website anders dan een mens; hij ziet eigenlijk alleen teksten, links, gestructureerde data, gegevens van plaatjes, etc. Een gebruiker ziet kleuren, opmaak, plaatjes en titels en baseren ons daarop om te beslissen of de informatie voor ons bruikbaar is. Om een zoekmachine te overtuigen dat onze site belangrijk is moeten we er dus voor zorgen dat de juiste informatie aanwezig is.

Voldoen aan de eisen van Google

Wil jij ervoor zorgen dat de pagina’s van jouw website beter gevonden worden, dan zul je er dus voor moeten zorgen dat jouw pagina’s beter moeten voldoen aan de voorwaarden van Google. Ik noem met name “pagina’s”, omdat je op dat niveau steeds moet zorgen dat alles in orde is. Je kan wel veel instellen op website-niveau, maar uiteindelijk moet iedere pagina in orde zijn. Dus de titel en alle tussenkopjes moeten duidelijk zijn, de links naar andere webpagina’s moeten geregeld zijn, de informatie moet duidelijk zijn, de plaatjes moeten een beschrijvende naam hebben, en ga zo maar door. Op dit vlak is er dus door jou veel werk te doen om jouw webpagina beter te laten scoren dan die van de concurrent.
Natuurlijk is ook van groot belang dat de techniek van jouw website in orde is. Zo gebruik je software die actueel is, de site is geschikt voor een mobiel device en voorzien van een SSL-certificaat. Zie ook de 12 tips waaraan je moet denken bij het maken van een website.

Opvallen in de zoekresultaten

En als je dan eindelijk in de zoekresultaten van Google staat, dan wil je natuurlijk ook net iets meer opvallen dan alle andere resultaten. Dit kan je doen door een goede titel, een leesbare URL (adres van de webpagina) en een informatieve omschrijving. Kijk maar eens naar de zoekresultaten in Google en probeer voor jezelf te bepalen wat de reden is waarom je een resultaat aanklikt en waarom de andere niet.

Zoekresultaten Google

Als je eenmaal iets meer weet van de werkwijze van Google, dan kan je ook proberen jouw webpagina’s iets aan te passen, in de hoop dat je net een plaatje hoger terecht komt. De meeste verbeteringen kan je zelf, zonder ingewikkelde technieken en dure consultants al zelf doen. Ik raad je aan om dit een standaard onderdeel te maken van jouw routine voor het maken van een nieuwe webpagina. Maar door ook regelmatig de al bestaande pagina’s aan te passen kan je ook een betere positie veroveren.

Duik dieper

Heb je eenmaal de smaak te pakken, duik dan dieper in deze materie. Uiteindelijk willen we allemaal dat we hoger in Google scoren, maar alleen door ervoor te zorgen dat jij het niet iets beter doet dan de buurman, kan het jou wel lukken. Je zult dus meer moeten leren over alle verschillende technieken en dat kost tijd. Maar gelukkig is er op internet enorm veel te vinden en is die informatie in hapklare brokken en in het Nederlands snel toegankelijk.

En mocht je de materie toch te ingewikkeld vinden, of je hebt er te weinig tijd voor, overweeg dan eens of wij van 010webcoach.nl jou kunnen helpen. Dat kan al voor minder dan twee tientjes per maand.

Zit je niet te wachten op extra werk om dit allemaal zelf uit te zoeken, neem dan eens contact met ons op. Wij zijn helpen je graag met het verbeteren van jouw website.