Het toverwoord van nu is mobile friendly, ofwel zorg ervoor dat jouw website goed functioneert op een mobile device. Deze term behoeft wel enige uitleg.
Sinds 2015 geeft Google in zijn zoekresultaten voorrang aan sites die goed presteren op een smartphone boven sites die dat niet doen. Dit geldt overigens alleen voor zoekopdrachten op een smartphone. Op een tablet en desktop is dat weer minder relevant, alhoewel Google het ook daar belangrijk vindt dat een website geschikt is voor een klein scherm.
Er is al langer een trend zichtbaar dat het internet verkeer zich steeds meer afspeelt op een mobiel apparaat. Er kan zelfs worden gesteld dat er meer verkeer gaat richting een smartphone dan een desktop. Daarom is het voor jou uitermate belangrijk dat jouw site op een smartphone ook goed vertoond wordt, anders loop je verkeer mis. Dit kan je o.a. bereiken door gebruik te maken van een goed template voor jouw website, maar je moet ook goed nadenken over wat je wel en niet laat zien op de mobiele versie van jouw site. En je moet rekening houden met de bandbreedte van de communicatie, dus beperk gebruik van grote plaatjes, etc.
Je kan jouw site controleren via een tool van Google: https://search.google.com/test/mobile-friendly. Deze tool test de verschillende eisen waaraan een mobiel vriendelijke website zou moeten voldoen.