Jouw doelgroep

Je hebt een website en jouw product of dienst staan er goed omschreven op. Maar wie gaat er bij jou klant worden, wie is jouw doelgroep? Het is belangrijk dat je jezelf dit in een vroeg stadium gaat afvragen. Want alle teksten en uitingen op jouw website moeten gemaakt zijn met de doelgroep in je achterhoofd.

golfbal

Als jij golfballen wil verkopen, zal jouw doelgroep niet gevonden worden bij bootbezitters. En wil je gezonde voeding aanprijzen, zal je je niet richten tot fastfood liefhebbers. Alles wat je aan content plaatst op jouw website moet gericht zijn op de bezoeker die enige vorm van feeling heeft met jouw product of dienst. Een golfer zal dus meer geïnteresseerd zijn in een diepgaand artikel over de verschillen in kwaliteit tussen de diverse merken golfballen dan iemand die niets heeft met de golfsport.

Ideale klant

Jouw ideale klant

Jouw doelgroep wordt ook wel eens jouw ideale klant genoemd, al denk ik dat je bij een klant al een stapje verder bent. Eerst moet jouw doelgroep kennis met jou maken, later zal een deel van die doelgroep (hopelijk) klant worden. Je kan jouw doelgroep bereiken door over onderwerpen te schrijven die over hen gaan en die hun ook aanspreken. Dat is wat anders dan dat je schrijft over zaken waar jij in geïnteresseerd bent. Want de bezoeker zoekt op internet naar informatie die hem of haar op dat moment bezig houdt. Dat kan een probleem zijn, of puur interesse in een bepaald onderwerp.

Content richten op doelgroep

Om te beginnen zorg je voor een goed stuk content, waarin een onderwerp duidelijk besproken wordt. Korte nietszeggende stukjes tekst staan er al genoeg op internet, daar ga je toch niet op scoren. Maar de zoveelste uitgebreide handleiding zal alleen gewaardeerd worden als die net iets beter is dan de rest. En soms is het niet eens nodig om alle informatie erbij te slepen; het is al voldoende om iemand met jouw content in de juiste richting te sturen.
Natuurlijk zorg je ervoor dat je alle SEO regels voor goede content in jouw stukje verwerkt, zoals een goede titel, de zoekwoorden regelmatig gebruiken, relevante informatie. Zie ook Google en jouw website.

Als we dit artikel als voorbeeld nemen, dan is de doelgroep de eigenaar van een website, die structuur in zijn website wil aanbrengen en die ook graag wil dat de site beter scoort. Hij of zij weet dat je dit met betere content kan bereiken en wil daarom meer weten welke technieken ingezet kunnen worden. De site-eigenaar is een zelfstandig professional, of heeft een kleine onderneming.

Mocht je dit allemaal best wel lastig vinden, probeer dan eens zonder risico onze coaching. Het kost niet veel en wij coachen jou 2 maanden lang en sturen je in de juiste richting.