Mensen zoeken niet naar jou

Mensen zoeken niet naar jou, nee, zij zijn op zoek naar een antwoord op hun vraag. Zij zitten met een probleem en daar weten zij geen antwoord op, of zoeken bevestiging van hetgeen ze dachten. Als je wilt dat ze dan op jouw website terecht komen, moet je er voor zorgen dat daar het antwoord te vinden is. In feite moet je dus nu al weten wat mensen allemaal in de toekomst kunnen gaan vragen.

Stel je bent een fysiotherapeut en je bent ontevreden over jouw huidige administratiesoftware. Je bent op zoek naar een ander pakket, maar het is voor jou wel belangrijk dat alle ingevoerde gegevens uit de voorgaande jaren overgezet kunnen worden naar het nieuwe programma. Eerst ga je natuurlijk op zoek naar een nieuwe leverancier en daar leg je de vraag ook aan voor. Maar dan wil je ook zelf wat meer weten over de mogelijkheden om de gegevens te kunnen converteren. Dan ga je dus op zoek op internet om uit te vinden wat er mogelijk is.

Een voorbeeld

Stel nu dat jij die conversiespecialist bent die jarenlang ervaring heeft opgebouwd met het omzetten van medische databases. Jij weet dus als geen ander wat er mogelijk is, waar je rekening mee moet houden en hoe het gedaan moet worden. Dan wil jij toch graag dat die fysiotherapeut bij jou terecht komt om zich te informeren. En wellicht resulteert dit mogelijk in een opdracht, want het is uiteindelijk wel jouw broodwinning.

Als conversie specialist moet jij nu al weten, of inschatten, met welke mogelijke vragen een fysiotherapeut (jouw doelgroep) in de toekomst op internet gaat zoeken naar antwoorden, zodat hij uiteindelijk bij jou terecht komt. En die antwoorden en aanvullende informatie moet van hoge kwaliteit zijn om een goede eerste indruk te maken.

Weet wie je doelgroep is en weet ook welke problemen zij hebben

Zie hier het principe van content marketing. Door op jouw website de juiste informatie (=content) te plaatsen is de kans groter dat je een potentiële klant kan bereiken. Jij dient dus te weten wie jouw doelgroep is, je hebt een goede kennis van de problematiek en op jouw website is goede en relevante informatie te vinden. Door dit goed uit te werken vergroot jij de kans dat jouw website hoger in de resultaten van een zoekmachine terecht komt.

Natuurlijk is dit niet het hele verhaal, want je moet ook weten hoe jij de zoekmachines het beste van de juiste informatie kan voorzien. En de website dient technisch ook nog te voldoen aan verschillende eisen. Maar bovenal dien je te beseffen hoe het principe werkt, want daarmee zet je een eerste en belangrijke stap. Zie ook onze 12 tips voor een betere website.