Planning

Content marketing is niet iets wat je even doet. Reken erop dat je minimaal een aantal maanden bezig bent voordat enig resultaat meetbaar is. Bedenk ook dat de kans groot is dat  je in het begin helemaal geen resultaat zult zien. Maar, als zo vaak, ook hier geldt dat de aanhouder wint.

Maak een plan en houd je daaraan. Dus zorg voor regelmatige aandacht aan jouw website en de content en plaats ook regelmatig nieuwe content, bijvoorbeeld iedere week of twee weken. Ook Google is daar blij mee. Stel dus iets van een agenda op voor de komende 12 maanden en probeer je daaraan te houden, zelfs als het niets lijkt op te leveren. In een eerder artikel heb ik al iets geschreven over wie je wilt bereiken met jouw blog. Dat kan dus meteen een houvast zijn voor de te maken content.

Het idee is dat jouw site dynamisch en actueel is. Met jouw content probeer jij die mogelijke potentiële klant te bereiken en daarvoor is het belangrijk dat er verschillende onderwerpen langs komen die mogelijk interessant zijn voor de bezoeker. Kijk ook eens hoe jij zelf naar een website kijkt: deze bezoek je vaker als er regelmatig iets nieuws op wordt gepubliceerd over het onderwerp wat jou interesseert. Als de inhoud steeds hetzelfde blijft, of de nieuwe content is een herhaling van wat er al eerder op geplaatst is, verlies je toch ook jouw interesse?

Verder is het belangrijk dat je veel verschillende invalspunten van een onderwerp behandelt, omdat je op voorhand niet weet wat de bezoeker triggert om jouw site aan te klikken in een lange lijst met zoekresultaten. Zodra Google het idee heeft dat jouw site veel weet van een bepaald onderwerp is de kans groter dat jij hoger in de zoekresultaten terecht kan komen. Google meet dat af aan verschillende criteria, die in een volgend artikel besproken zullen worden.

Focus

Als ondernemend ZZP-er ben je snel geneigd om je te richten op meerdere diensten, met het idee dat je breed mogelijk actief moet zijn. Niet doen! Focus jezelf op één of hooguit twee diensten. Het idee daarachter is dat jij moet overkomen als een specialist op een bepaald gebied. Jouw ideale klant is immers op zoek naar een specialist om zijn probleem op te lossen en niet naar een generalist. Bijkomend voordeel is dat je zelf ook veel meer kan verdiepen in het onderwerp en dat jij daardoor ook meer kennis opdoet.