Inleiding in Content Marketing

Over Content Marketing valt enorm veel te schrijven en nog meer te lezen. De reeks artikelen in dit blog en de nog komende artikelen vormen een inleiding tot het begrip, zodat je een idee krijgt of het iets voor jou is om mee aan de slag te gaan. Maar je zult al snel merken dat content marketing slechts een klein onderdeel is van de complete marketing en dat er veel meer facetten van belang zijn die aandacht behoeven. Lees er veel over en haal al die onderdelen eruit die jij belangrijk vindt en ga er vooral mee aan de slag. Je zult zien dat je inspanningen uiteindelijk resultaat zullen opleveren, alhoewel het wel enige tijd gaat duren.

De artikelen hier pretenderen niet de ultieme handleiding voor content marketing te vormen. Er is zoveel over te schrijven, al dan niet zinvol, dat je er een full-time job van kan maken. En als je er zoveel tijd in moet gaan stoppen blijft er weinig over voor je eigenlijke werk of product/dienst. Dat kan natuurlijk ook weer niet de bedoeling zijn. Maar wat je uiteindelijk wel wil is jouw product of dienst onder de aandacht te brengen van degene die zoeken op internet. En daarvoor zou je o.a. content marketing kunnen inzetten.

Aan de slag

Nu we de begrippen en het doel min of meer op een rijtje willen krijgent gaan we ook meteen in de praktijk aan de slag. En dat doen we met deze reeks van artikelen over content marketing op 010webcoach.nl. Het doel is immers om deze site meer onder de aandacht te krijgen.

De vorm van de content is duidelijk: dat zijn de teksten over dit onderwerp. Er wordt vooralsnog weinig gebruik gemaakt van beeld en geluid. We proberen dus zoveel mogelijk tekstuele uitleg te geven over dit onderwerp, en wel op een manier dat de lezer er (hopelijk) snel meer van gaat begrijpen en het zelf kan gaan toepassen.

Om te beginnen maken we een plan van aanpak. Wat willen we gaan bereiken, welke informatie wordt er aangeboden, wanneer wordt er iets gepubliceerd, via welke kanalen gaan we dat doen en op welke wijze?

Content

De content in dit voorbeeld richt zich op content marketing en we proberen informatie hierover in een aantrekkelijke en eenvoudige wijze aan te bieden aan de bezoekers van 010webcoach.nl, met als doel dat zij hiermee hun eigen website kunnen verbeteren. Uiteraard is ons doel om te proberen om onze diensten en naam daarmee bekend te maken.

De content wordt sowieso in een blog op de website aangeboden en is voor eenieder vrij toegankelijk. Daarnaast gebruiken wij ook de kanalen van Facebook en LinkedIn om dezelfde informatie te delen. Iedereen moet zelf bepalen welk kanaal voor hem van belang kan zijn. Deze sociale media hebben een groot bereik en kunnen dus ook weer bijdragen aan het genereren van bezoek aan jouw website. 

Doelgroep

Het onderwerp van de content is dus bekend, de volgende stap is dat we een beeld proberen te krijgen van de bezoeker en welk probleem hij wil oplossen, c.q. welke vraag hij beantwoord wil hebben. Je bepaalt dus eigenlijk je eigen publiek. In dit geval richten wij ons op de kleine zelfstandige ondernemer, die een goed product heeft en dat graag wil verkopen. Hij promoot zichzelf hoofdzakelijk via internet en heeft ooit eens de term content marketing gehoord. Daarover wil hij meer te weten komen en of het iets is voor zijn business. Zoals zovelen start hij met het invoeren van de termen in Google, maar komt er dan snel achter dat er meer dan 4 miljard resultaten zijn. Dat is wat veel, dus in de volgende zoekopdracht voegt hij er Rotterdam aan toe om alleen in zijn omgeving te zoeken. Maar ook dat levert ongeveer 19 miljoen hits op. En de meeste hits gaan over marketing bureaus en niet over hoe je het zelf zou kunnen doen.

Zoekwoorden

Zie hierboven de eerste uitdaging: het uitvinden van de wijze waarop er door jouw doelgroep gezocht wordt op een bepaald onderwerp. Deze vraag is cruciaal voor het schrijven van jouw content, want je hoopt dat een zoeker bij jou terecht komt nadat hij een aantal zoekwoorden heeft ingevoerd in Google. Gebruik daarom de verschillende zoekwoord-tools om te bepalen welke zoekwoorden en welke varianten worden ingevoerd bij een bepaald onderwerp. Ga niet voor de meest populaire zoekwoorden combinatie, want anderen betalen meer voor die zoekwoorden en dan kom jij toch onderaan. Beter kan je gaan voor een combi zoekwoorden die niet zo vaak voorkomt. Als je dan eventueel ook nog gebruik maakt van Google Ads zullen de click-kosten ook nog eens lager uitvallen. 

In ons geval zijn de combinaties met “zelf doen”, “ondersteuning”, “uitgelegd”, “Wordpress”, “simpel” een uitgangspunt. Daar wordt in eerste instantie de focus op gezet. Als blijkt dat deze keuze niet het gewenste resultaat oplevert kan je alsnog andere combinaties testen. Zoals hierboven beschreven zijn we met CM zeker een paar maanden bezig en in die maanden zullen we de content meerdere keren aanvullen en aanpassen.

Mocht je op- of aanmerkingen over dit onderwerp hebben, dan hoor ik dat graag. Alle feedback is welkom. Gebruik daarvoor het contactformulier. Alle berichten zullen worden beantwoord.

Zit je niet te wachten op extra werk om dit allemaal zelf uit te zoeken, neem dan eens contact met ons op. Wij zijn helpen je graag met het verbeteren van jouw website.