Vergankelijkheid

Niets is zo vergankelijk als ICT. Hardware is al na een paar jaar afgeschreven, software krijgt ieder jaar een update en trends veranderen continue. Houd dit in je achterhoofd als je actief jouw content aan het promoten bent. Tien jaar geleden was het belangrijk dat je jouw potentiële klant kon bereiken via e-mail, toen kwam Facebook en nu zijn platforms als Snapchat en Instagram belangrijke kanalen. En over een paar jaar zal het landschap ook weer anders zijn.

Waarom ik dit noem? Omdat het belangrijk is dat je bijblijft en met de trends meebeweegt. Maar je moet weten via welke kanalen jouw doelgroep communiceert. Als je de ‘jeugd’ wil bereiken ga je je niet richten op Facebook en als je de zakelijke ondernemer als doel hebt ligt het zwaartepunt meer op LinkedIn.

Maar besef ook dat hetgeen jij nu communiceert over een tijdje wel eens hopeloos verouderd kan overkomen. Je vertelt nu toch ook niet meer dat je een bedrijf kan opzoeken in het telefoonboek. Afgezien van het feit dat tegenwoordig iedereen een mobiele telefoon heeft (waarvan het nummer toch al niet in een telefoonboek stond), weet de jeugd al bijna niet meer wat een telefoonboek is. Zij zoeken contact via Instagram en bellen nog maar weinig.

De kans is groot dat het onderwerp content marketing over een aantal jaar ook niet meer relevant is, omdat er dan andere technieken zijn ontwikkeld. Gelukkig gaat die ontwikkeling geleidelijk, maar ook ik besef me dat dit onderwerp dan niet meer tot bezoek zal leiden op mijn website.