Een website is ook niet alles

Je maakt een mooie website, zorgt ervoor dat op de meeste pagina’s de zoekwoorden goed geplaatst zijn, dat de SEO optimalisatie goed is uitgevoerd, dat de site veel en nuttige informatie bevat, en dan ga je wachten op de eerste bezoekers en potentiële klanten. Maar er gebeurt niets, jouw site trekt geen bezoekers…

Ondanks al jouw inspanningen om een zo goed mogelijke site te maken lukt het maar niet om jouw uiteindelijke doel te bereiken: geld verdienen. Want je hebt een mooi product of een goede dienst die je graag zou willen verkopen. Alleen, hoe breng je dit onder de aandacht van alle mensen die op internet rondneuzen?

In vele (blog-)artikelen op nog meer websites, inclusief deze, wordt vaak gesproken over hoe je jouw site moet inrichten, welke zoekwoorden je moet gebruiken en hoe je het beste aan content marketing kan doen, zodat de bezoekers als vanzelf toestromen. Als je maar alle tips opvolgt en (dure) adviestrajecten volgt, komt het vanzelf wel goed. Maar je vergeet dat er met jou vele gelijkgestemden actief zijn die hetzelfde denken. En het is heel lastig om minstens een heel klein beetje boven de rest uit te komen en zodoende op te vallen. Want zij doen hetzelfde.

Het is lastig om een klein beetje boven de rest uit te komen 

Voor Google is het ook heel lastig om te kunnen weten dat jouw product of dienst beter dan de rest is en dus een plaatsje op de eerste pagina met zoekresultaten te zetten. Want dat jij beter bent dan de rest dat roepen de anderen natuurlijk ook.

Zet andere kanalen in

Het is dus niet voldoende om op deze wijze te proberen om klanten te winnen. Sterker nog, ik betwijfel of de inspanningen om jouw website te optimaliseren veel oplevert. Uiteraard is het hebben van een goede en informatieve website enorm belangrijk, want die vormt het visitekaartje van jouw onderneming. Maar je moet er ook voor zorgen dat je via andere kanalen zoveel mogelijk in contact moet proberen te komen met jouw doelgroep. 

Welke kanalen jij gebruikt is helemaal afhankelijk van jouw stijl, werkwijze, doelgroep, bedrijf, etc. Sluit in het begin niets uit en probeer zoveel mogelijk van alles uit. Doe dit niet een of twee keer, maar houd het een tijdje vol en kijk welk kanaal resultaat oplevert en aansluit bij jouw visie. Die kanalen hoeven natuurlijk niet altijd sociale media te zijn, ook persoonlijk contact, bellen, direct mail, etc. zijn een optie. Het resultaat is het enige dat belangrijk is.

In contact komen met een potentiële klant is een eerste stap. De stappen en contactmomenten daarna moeten uiteindelijk resulteren in omzet. Het is dus van groot belang dat je hier ook voldoende aandacht aan moet besteden. Zo moet jouw website en de informatie daarop een goede indruk achterlaten bij de bezoekers. Op dat punt moet je het gewonnen vertrouwen weer niet verspelen door een matig werkende of verouderde website. Stop de tijd die je anders in de SEO optimalisatie had gestopt dan in het continue verbeteren van jouw site.

Zit je niet te wachten op extra werk om dit allemaal zelf uit te zoeken, neem dan eens contact met ons op. Wij zijn helpen je graag met het verbeteren van jouw website.