Waarom Content Marketing?

Natuurlijk wil je jouw website en jouw business onder de aandacht brengen van potentiële klanten, waardoor je meer bezoek op de site krijgt en mogelijk meer omzet kan maken. Daarbij wil je graag dat jouw website eerder genoemd wordt dan die van de concurrent, want daarmee hoop je erop dat een geïnteresseerde eerder op jouw link klikt. Daarbij is de methode van Content Marketing één van de vele wegen die je kan bewandelen. Omdat het over jouw eigen product gaat kan je deze vorm van marketing vaak ook relatief eenvoudig zelf doen. Jij weet immers alles van jouw product of dienst en je weet ook wat het nut ervan is voor jouw potentiële klant. En ook omdat jij er met veel enthousiasme over kan schrijven.

Hoe werkt CM?

Door regelmatig nieuwe, nuttige en bruikbare content over jouw product/dienst toe te voegen aan jouw website wordt de site relevant voor zoekmachines zoals Google. En als jouw site voldoet aan de “eisen” van Google is de kans groter dat jouw site bij een zoekopdracht naar voren komt. Je moet er voor zorgen dat jij in de content de juiste termen gebruikt die de zoeker heeft ingevoerd en je moet er voor zorgen dat Google jouw content ziet als een mogelijk antwoord op de zoekopdracht.

Een andere belangrijk aandachtspunt is dat Google graag ziet dat jouw site met grote regelmaat nieuwe content krijgt, m.a.w. dat jouw site actueel is en actueel gehouden wordt. Een artikel dat een jaar geleden is geschreven wordt minder snel als actueel gezien.

Zoekmachines

Er zijn op internet meerdere zoekmachines te vinden, waarvan Google, Bing en Yahoo! de belangrijkste zijn. In Nederland wordt Google veruit het meest gebruikt, dus richten we ons voorlopig hierop. Maar aangezien de andere machines op vergelijkbare wijze werken, zullen onze inspanningen ook daar vruchten kunnen afwerpen. Dit kan van belang zijn als je ook de internationale markt wil bedienen.

Google heeft ook veel nuttige tools om een goed inzicht te krijgen in wat bezoekers zoeken en doen op jouw site. Dat is weer van belang als je wil kunnen meten wat de resultaten van jouw inspanningen zijn.

De zoekmachines gebruiken zgn. crawlers die het internet afstruinen en indexen van websites verzamelen. Zonder op te veel details in te gaan kijken crawlers met enige regelmaat wat er te vinden is op jouw website en sturen deze gegevens door naar de servers van zoekmachines. Daar worden die gegevens gebruikt om te worden weergegeven bij een zoekopdracht. Een zoekmachine probeert een zo relevant mogelijk antwoord te geven op een gestelde vraag en daarvoor worden verschillende algoritmes gebruikt. Alle inspanningen zijn er dus in feite op gericht dat de zoekmachine ervan overtuigd is dat de gegevens van jouw website het beste aansluit bij de vraag van de zoeker.

Je moet dus weten waarnaar gezocht wordt, hoe er gezocht wordt en hoe jij jouw informatie zo goed mogelijk kan laten aansluiten bij die vraag.