Een nieuwe website kost altijd meer tijd dan gedacht

Een nieuwe website bouwen is toch echt iets meer dan een thema pakken en wat content erin zetten. Dat bleek maar weer bij een recent project wat wij mochten doen. Uiteraard weet iedere serieuze websitebouwer dit, maar het is ook belangrijk dat de opdrachtgever vooraf al op de hoogte wordt gesteld.

Lees meer

Toon huidig jaar bij copyright

Op iedere website die jij maakt toon je ook bij wie de rechten (copyright) liggen. Hiermee bescherm je min of meer het eigenaarschap van de content, afbeeldingen en opbouw van jouw website. Maar minstens zo belangrijk is dat je ook het jaar aangeeft. Enerzijds om aan te geven dat de rechten dit jaar gelden en anderzijds om te laten zien dat de content op de website actueel is.

Nu is dat laatste niet altijd het geval, want je kan heel eenvoudig altijd het huidige jaar laten tonen, zonder dat je iets aan de website hebt aangepast. Maar een jaartal van 3 jaar geleden geeft over het algemeen een slechte indruk. In een paar stappen voeg je het jaartal toe aan de copyright regel van jouw WordPress website.

Lees meer

Vreemde problemen

Soms ben je een tijdje bezig om iets te veranderen op jouw WordPress website, maar om een of andere reden wijzigt de pagina niet. Wat je ook probeert, het lukt je niet om een kleur, of rand te wijzigen, terwijl je zo goed je best doet om het op de juiste manier te doen.

Ook ik liep tegen een probleem op: de achtergrondkleur van een bepaald blok moest aangepast worden. Maar wat ik ook deed, iedere keer was de kleurinstelling weer ongedaan gemaakt. En het ging ook fout bij het aanpassen van een marge. Beiden waren opties van de blokken in de editor. Aanpassen kon eenvoudig door een optie te wijzigen, daarna opslaan, maar steeds zonder resultaat.

Lees meer

Adverteren in Google Ads

Als je begint met een nieuwe site wil je natuurlijk niets liever dan dat er veel bezoekers komen en dat daaruit weer nieuwe klanten ontstaan. Maar de werkelijkheid is niet zo vriendelijk en de kans is groot dat je in de eerste maanden heel weinig bezoekers trekt. Hoe kan je er dan toch voor zorgen dat meer mensen jouw website kunnen vinden en geïnteresseerd raken in jouw product of dienst?
Naast veel content plaatsen en delen op sociale media zou je kunnen overwegen om jouw website te promoten via Google Ads (voorheen Adwords). Hiermee probeer je dat jouw site bovenin de zoekresultaten in Google terechtkomt. Ik zeg met name proberen, want zo eenvoudig en vanzelfsprekend is het niet.

Lees meer

Geschikt voor kleine schermen

Omdat een groot deel van het internetverkeer nu plaatsvindt via kleine schermpjes van telefoons en tablets, is het van groot belang dat jouw website hierop ook goed functioneert. Zodra jouw site niet goed kan worden weergegeven op een mobiel device zal de bezoeker vrijwel direct jouw site wegklikken en de volgende openen. Dit wordt steeds belangrijker, omdat tegenwoordig al meer dan 60% van de bezoeken aan jouw website afkomstig zijn van een smartphone of tablet.
Ook voor jouw positie in Google is het van groot belang dat jouw site mobile friendly is.

Lees meer

Jouw doelgroep

Je hebt een website en jouw product of dienst staan er goed omschreven op. Maar wie gaat er bij jou klant worden, wie is jouw doelgroep? Het is belangrijk dat je jezelf dit in een vroeg stadium gaat afvragen. Want alle teksten en uitingen op jouw website moeten gemaakt zijn met de doelgroep in je achterhoofd.

Lees meer

Waarom zou je nog content toevoegen?

Je hebt eindelijk jouw website op orde en alles wat je wilt vertellen staat er op. Dus waarom zou je nog nieuwe pagina’s toevoegen? Dat kost alleen maar tijd en alles over jouw product of dienst is al verteld. Nou, het heeft zeker zin om regelmatig nieuwe content aan jouw site toe te voegen. Er zijn drie redenen waarom je regelmatig jouw site moet aanvullen:

  • daarmee toon je aan dat jouw website actueel is en gehouden wordt
  • je creëert nieuwe toegangsopties voor jouw site, de vindbaarheid wordt een stukje beter
  • vanuit de nieuwe content kan je weer linken naar de belangrijkste pagina’s van jouw website.
Lees meer

Google en jouw website

Overal kan je lezen over allerlei technieken om beter in Google te kunnen scoren en daarbij worden af en toe de vreemdste technieken genoemd. Voor een leek is het soms niet meer te begrijpen wat er nu eigenlijk gebeurt. Daarom hier in Jip-en-Janneke-taal kort uitgelegd hoe Google ongeveer werkt.

Als iemand iets opzoekt op internet kijkt de Google in zijn grote database en probeert op basis van de opgegeven woorden een aantal resultaten te tonen die het beste antwoord zouden moeten zijn op de vraag. Daarvoor struinen zgn. bots het internet af op zoek naar websites. Eenmaal aangekomen bij een site probeert de bot de informatie van alle pagina’s te indexeren. Dit houdt in dat Google per pagina de belangrijkste informatie probeert te vinden en kijkt naar titels, plaatjes koppelingen, etc. Al deze informatie verwerkt Google tot verschillende indexwaardes voor hun eigen database.

Lees meer

Heb ik een website nodig?

De vraag wordt vaker gesteld: heb ik wel een website nodig? Men denkt dat een Facebook pagina en een Instagram account voldoende zijn om vindbaar te zijn op internet. Maar dat is niet zo! Ja, ze kunnen je vinden, maar niet iedereen heeft een Facebook of Instagram account, of wil ermee werken. En bovendien, actuele informatie is slechts korte tijd zichtbaar, daarna zakt het razendsnel naar beneden en is niet meer te vinden.

Lees meer

Binnenkort…

Binnenkort gaan we met een mooie actie van start: 1 jaar lang een gratis* kant-en-klaar website.

Wellicht is het iets voor jou. Jij bent een zelfstandig professional, maar je bent nog niet toegekomen aan een website, of jouw site is verouderd. Het is tegenwoordig welhaast “verplicht” om een eigen website te hebben. Je wordt immers niet meer in een telefoongids opgezocht, maar mensen gebruiken steeds meer Google om jouw gegevens te vinden. Een goede en mooie website is meteen de eerste indruk die je achterlaat bij jouw potentiële klant. En als men op zoek is naar een dienst of product dat jij aanbiedt, is het belangrijk dat jouw website in de zoekresultaten verschijnt. En het mooie is dat jouw site 24 uur per dag, 365 dagen per jaar “open” is.

Lees meer