De planning

Bij het beginnen van een (nieuwe) business is het van groot belang dat je vooraf een duidelijk plan opstelt. In dat plan moet je alles wat van belang is noteren en uitwerken, zodat je een richtlijn hebt om te volgen. Maar ook belangrijk is, is dat je met het uitschrijven van alle facetten gedwongen wordt om over ieder punt na te denken. En dat heeft weer tot gevolg dat je beseft waar de mogelijke knelpunten kunnen zitten.

De punten, die in je plan (in feite een business- en een marketingplan) naar voren moeten komen, zijn:

  • met welk product of dienst ga je proberen geld te verdienen?
  • wat zou je ermee kunnen verdienen?
  • hoe ga je dat realiseren?
  • ga je alleen aan de slag, of heb je hulp nodig?
  • hoe lang duurt het voordat je een bepaald niveau van inkomsten bereikt hebt?
  • wat moet er ontwikkeld worden en wat zijn de kosten?
  • kan je de opstartfase financieel overbruggen?
  • hoelang zou je door kunnen gaan met het product of dienst?
  • hoeveel concurrentie is er?
  • hoe ga jij je profileren richting potentiële klanten?
  • welke kanalen zijn interessant om te gaan gebruiken?
  • hoe ga je ieder kanaal inzetten?
  • hoe kan je onderscheidend zijn?

Erg lang hoeft het document niet te worden, maar bedenk wel dat alles waar je nu over denkt straks in jouw voordeel kan uitpakken.