Geschikt voor kleine schermen

Omdat een groot deel van het internetverkeer nu plaatsvindt via kleine schermpjes van telefoons en tablets, is het van groot belang dat jouw website hierop ook goed functioneert. Zodra jouw site niet goed kan worden weergegeven op een mobiel device zal de bezoeker vrijwel direct jouw site wegklikken en de volgende openen. Dit wordt steeds belangrijker, omdat tegenwoordig al meer dan 60% van de bezoeken aan jouw website afkomstig zijn van een smartphone of tablet.
Ook voor jouw positie in Google is het van groot belang dat jouw site mobile friendly is.

Lees meer

Jouw doelgroep

Je hebt een website en jouw product of dienst staan er goed omschreven op. Maar wie gaat er bij jou klant worden, wie is jouw doelgroep? Het is belangrijk dat je jezelf dit in een vroeg stadium gaat afvragen. Want alle teksten en uitingen op jouw website moeten gemaakt zijn met de doelgroep in je achterhoofd.

Lees meer

Google en jouw website

Overal kan je lezen over allerlei technieken om beter in Google te kunnen scoren en daarbij worden af en toe de vreemdste technieken genoemd. Voor een leek is het soms niet meer te begrijpen wat er nu eigenlijk gebeurt. Daarom hier in Jip-en-Janneke-taal kort uitgelegd hoe Google ongeveer werkt.

Als iemand iets opzoekt op internet kijkt de Google in zijn grote database en probeert op basis van de opgegeven woorden een aantal resultaten te tonen die het beste antwoord zouden moeten zijn op de vraag. Daarvoor struinen zgn. bots het internet af op zoek naar websites. Eenmaal aangekomen bij een site probeert de bot de informatie van alle pagina’s te indexeren. Dit houdt in dat Google per pagina de belangrijkste informatie probeert te vinden en kijkt naar titels, plaatjes koppelingen, etc. Al deze informatie verwerkt Google tot verschillende indexwaardes voor hun eigen database.

Lees meer

Inleiding in Content Marketing

Over Content Marketing valt enorm veel te schrijven en nog meer te lezen. De reeks artikelen in dit blog en de nog komende artikelen vormen een inleiding tot het begrip, zodat je een idee krijgt of het iets voor jou is om mee aan de slag te gaan. Maar je zult al snel merken dat content marketing slechts een klein onderdeel is van de complete marketing en dat er veel meer facetten van belang zijn die aandacht behoeven. Lees er veel over en haal al die onderdelen eruit die jij belangrijk vindt en ga er vooral mee aan de slag. Je zult zien dat je inspanningen uiteindelijk resultaat zullen opleveren, alhoewel het wel enige tijd gaat duren.

De artikelen hier pretenderen niet de ultieme handleiding voor content marketing te vormen. Er is zoveel over te schrijven, al dan niet zinvol, dat je er een full-time job van kan maken. En als je er zoveel tijd in moet gaan stoppen blijft er weinig over voor je eigenlijke werk of product/dienst. Dat kan natuurlijk ook weer niet de bedoeling zijn. Maar wat je uiteindelijk wel wil is jouw product of dienst onder de aandacht te brengen van degene die zoeken op internet. En daarvoor zou je o.a. content marketing kunnen inzetten.

Lees meer

Mensen zoeken niet naar jou

Mensen zoeken niet naar jou, nee, zij zijn op zoek naar een antwoord op hun vraag. Zij zitten met een probleem en daar weten zij geen antwoord op, of zoeken bevestiging van hetgeen ze dachten. Als je wilt dat ze dan op jouw website terecht komen, moet je er voor zorgen dat daar het antwoord te vinden is. In feite moet je dus nu al weten wat mensen allemaal in de toekomst kunnen gaan vragen.

Lees meer

Vergankelijkheid

Niets is zo vergankelijk als ICT. Hardware is al na een paar jaar afgeschreven, software krijgt ieder jaar een update en trends veranderen continue. Houd dit in je achterhoofd als je actief jouw content aan het promoten bent. Tien jaar geleden was het belangrijk dat je jouw potentiële klant kon bereiken via e-mail, toen kwam Facebook en nu zijn platforms als Snapchat en Instagram belangrijke kanalen. En over een paar jaar zal het landschap ook weer anders zijn.

Waarom ik dit noem? Omdat het belangrijk is dat je bijblijft en met de trends meebeweegt. Maar je moet weten via welke kanalen jouw doelgroep communiceert. Als je de ‘jeugd’ wil bereiken ga je je niet richten op Facebook en als je de zakelijke ondernemer als doel hebt ligt het zwaartepunt meer op LinkedIn.

Lees meer

Planning

Content marketing is niet iets wat je even doet. Reken erop dat je minimaal een aantal maanden bezig bent voordat enig resultaat meetbaar is. Bedenk ook dat de kans groot is dat  je in het begin helemaal geen resultaat zult zien. Maar, als zo vaak, ook hier geldt dat de aanhouder wint.

Maak een plan en houd je daaraan. Dus zorg voor regelmatige aandacht aan jouw website en de content en plaats ook regelmatig nieuwe content, bijvoorbeeld iedere week of twee weken. Ook Google is daar blij mee. Stel dus iets van een agenda op voor de komende 12 maanden en probeer je daaraan te houden, zelfs als het niets lijkt op te leveren. In een eerder artikel heb ik al iets geschreven over wie je wilt bereiken met jouw blog. Dat kan dus meteen een houvast zijn voor de te maken content.

Lees meer

Wie wil je bereiken?

De kernvraag bij ieder artikel voor jouw website is: voor wie schrijf jij de content? Wie heb jij in gedachten als jij een artikel maakt? De content is niet bedoeld voor jou zelf, maar juist voor jouw ideale klant, zoals ze dat zo mooi omschrijven in de marketingwereld.

Daar zit wel een zekere waarheid in, want jij wil graag die (potentiële) klant bereiken die graag van jouw diensten gebruik wil gaan maken. Je richt je immers ook niet op de Amerikaanse klant, of een klant die niet aansluit bij jouw profiel. Je hebt dus al een beeld van hoe die ideale klant er voor jou uit zou moeten zien.

Lees meer

Waarom Content Marketing?

Natuurlijk wil je jouw website en jouw business onder de aandacht brengen van potentiële klanten, waardoor je meer bezoek op de site krijgt en mogelijk meer omzet kan maken. Daarbij wil je graag dat jouw website eerder genoemd wordt dan die van de concurrent, want daarmee hoop je erop dat een geïnteresseerde eerder op jouw link klikt. Daarbij is de methode van Content Marketing één van de vele wegen die je kan bewandelen. Omdat het over jouw eigen product gaat kan je deze vorm van marketing vaak ook relatief eenvoudig zelf doen. Jij weet immers alles van jouw product of dienst en je weet ook wat het nut ervan is voor jouw potentiële klant. En ook omdat jij er met veel enthousiasme over kan schrijven.

Lees meer

Wat is Content Marketing?

Je zou Content Marketing kunnen omschrijven als het plaatsen van de juiste en relevante content op jouw website met, als doel dat je (meer) bezoek krijgt van mensen die via een zoekmachine een zoekopdracht hebben ingevoerd voor een onderwerp dat aansluit bij jouw business. Content kan zijn teksten, beeld, geluid, video, etc. die door Google kan worden geïndexeerd.

Content Marketing is één van de vormen van marketing. Je kan ook gaan adverteren in bladen, zorgen dat je reviews krijgt, proberen een persbericht geplaatst te krijgen, etc. Allemaal methodes die uiteindelijk hetzelfde doel hebben: meer omzet of bekendheid.

Lees meer